Alla inlägg under december 2008

Av ny-generation - 30 december 2008 15:23

Imorgon är det nyårsafton, det innebär firande. Man firar att ett nytt år är på väg. "Nytt år, nya möjligheter."

Och nu ska man också ge sig själv en massa nyårs löften, och visst, det är väl jätte bra att man vill uppnå nya mål. Vissa kanske hade personliga misslyckande som man har tänkt att ändra på till nästa år.


Men jag har en liten annan filosofi, istället för att se sina misslyckanden (t.ex. Jag ska sluta röka, det här året...för tionde året i rad) så tänker jag att man ska fundera riktigt noga på alla händelser under 2008 som du har varit riktigt nöjd med. Du kanske hjälpte grannen måla staketet, du gjorde kanske ett riktigt bra arbete i skolan, du bakade världens godaste kladdkaka, hjälpte morsan att städa, du städade kanske ditt eget tillhåll, m.m.


Alla dessa händelser som Du är riktigt nöjd med, spara dem för allti. Skriv ner de på ett papper, så kommer du alltid att ha jätte fina minnen som du kommer kunna plocka fram när du behöver dem.


För vad är lycka för dig, är det att lägga på dig själv en massa löften, eller är det egenskaper hos dig själv, som du inte ens tänker på. Men som är mycket mer värda, än guld och andra dyrbarheter?  

Av ny-generation - 24 december 2008 01:11

Go kväll, jag har precis kommit hem från min kära båt och ett dystert Stockholm där julstämmningen ligger på botten. <-- haha... ganska roligt skämt för mig som är inom flottan, aja det var sämst.



Jag har iaf kommit hem, och nu sitter jag framför denna blogg och skäms lite för att jag inte skrivit på länge. Men nu är det faktiskt så att jag har jobbat lite med bloggen ofline. Jag har intervjuat olika folk runt omkring mig och frågat lite om deras syn och tro på frågor som rör just kristendomen.



Scrolla ner så länge du vill.

Av ny-generation - 24 december 2008 00:13

-Har du någon form av tro?


Tro... Du går rakt på sak du... Nja, jag har inte någon direkt tro, jag är mer en sökare. Men jag är inte ateist för jag har svårt att tro på : "allt kom till av en slump"


Men man undrar över mycket i Bibeln, t.ex att tron går ut på att tro, det är det som är det svåra steget- Jag har väldigt svårt för att tro.



-Vem är Jesus för dig?


Tja... En gubbe som förändrade historien.



-Har han funnits på riktigt?


Ja det tror jag.



-Gjorde han något vettigt?


Han påverkade en hel värld... Människor som har en svårt tid finner tröst i honom. Som kommunisten Marx sa: "Religion är ett opium för folket"

De som har en tro har ett väldigt starkt hopp kan man säga. Det är ungefär som att skrika hjälp till sin mamma, man känner sig trygg.



-Vill du ha en tro?


Jag vill ha ett svar, ett tecken!



-På att Gud finns?


Ja!



-Är du rädd för döden?


Nej.. eller jag vill hinna uträtta några saker innan jag dör. Om han nu skulle finnas där uppe så är det väl hans vilja att man dör, fast jag tror att det är mycket ens eget bevåg. Man är på fel plats vid fel tillfälle.

Fast det här med sjukdommar... det är något som förbryllar mig... är det vi människor som har fel levnadssätt?


Förövrigt vill jag säga att människan är väldigt lättpåverkad, och att Gud är en väldigt grym Gud, då menar jag en elak Gud.

Av ny-generation - 24 december 2008 00:12

-Har du någon form av tro?


Ja men jag vet inte riktigt vad, det är svårt att förklara. Ibland vill man tro på något, detborde finnas något högre syfte.



-Vem är Jesus för dig?


.............(fundersam)..............Ehh... Han är väl en uppdiktad figur eller en sann? (Det vet inte jag), som man har berättat vidare om för atthan hade gjort bra saker som man sett. Det skulle lika gärna kunna vara en symbol för själva... ja själva.. "Tanken"


("Någonting" tänker väldigt mycket under vår intervju)


Det är en bild av en person som många har som trygghet, skydd, tröst... vägledning o.d Typ som en nalle.



-Har han funnits?


Själva symbolen har nog funnits. Men jag är inte säker på att det är just EN person som har gjort allting.



-Gjorde han något vettigt?


"Han" gjorde ju något stort eftersom han har berättats vidare om.



-Vill du ha en tro?


Nej.



-Är du rädd för döden?


... Nu är jag motsägelsefull.. Jag tror faktiskt på något efter döden. Men det är mycket funderingar som jag inte vill dela med mig av. Så nej, jag är inte rädd för döden.


Förövrigt....En fråga om livet?

Av ny-generation - 24 december 2008 00:11

-Har du någon form av tro?


Jag är ju född inom kristendomen och jag accepterar det. Men om jag är troende är en annan fråga.



-Vem är Jesus för dig?


En vis man som hade en väldigt stark tro och gjorde djupt intryck på människorna under sin livstid. Han var inte Guds son, han var inte skickad av Gud, men han hade sådan stark tro att han gjorde sig själv till Guds son. Bra förebild!



-Har han funnits?


Ja det tror jag.



-Gjorde han alla under som det står om i Bibeln?


Det tror jag inte, a alla fall inte de som anses vara övernaturliga. Men jag tror att "vatten till vin och de två fiskarna" blev sann på ett annat sätt än magi. Jag tror att han hade bra inflytande bland handelsmän som gav honom fisk och vin, som Jesus i sin tur gav till de fattiga. Det var så miraklerna gick till.



-Vill du ha en tro?


Det är en svårdefinerad fråga. Alla vill tro på något. I Sverige tror vi inte så mycket. Det är svårt att tro på något man aldrig har haft.


Jag är född in i sveriges tro och sätt att tänka och det är som sagt inte så mycket tro här. Båda mina föräldrar är ateister. Men jag känner att jag saknar någonting... det är en bra fråga.



-Är du rädd för döden?


Nej! Jag är inte ärdd för någonting som man inte kan förhindra. ( Man kan ju öka chansen att leva längre om man skippar allt missbruk som droger etc.) Döden är en sån naturlig del av livet. Är man inte rädd för att leva är man inte rädd för att dö.


Förövrigt, det är bra att ha en tro! Har du en tro så håll fast vid den. Alla föds inte med samma privilegium.


Av ny-generation - 24 december 2008 00:10

-Har du någon form av tro?


Ehh... ja någonting finns det väl som man tror på. Man vänder ju huvudet mot skyn om något går bra. Men jag delar inte in mig i någon form av religion.



-Vem är Jesus för dig?


Han är en extremt bra talare som lyckades förmedla enklare saker som att man ska vara snäll och inte stjäla osv. Man enligt honom inte vara ond och elak. Man ska leva i kärlek och harmoni.



-Har han funnits?


Ja det tror jag.



-Gjorde han något vettigt?


Ja... det gjorde han, det måste han ha gjort p.g.a sin framgång.



-Vill du ha en tro?


Det är svårt att definera, det är inget man vill, man bara har det. Sen om jag tror på något som många andra tror på eller om jag tror på något eget så har man ju ändå en tro. Jag tror också att tron har skapats för att förklara oförklarliga ting.



-Har du varit med om något oförklarligt?


Ja, en julafton när jag var i min mosters hus där det sägs att det spökar. Det finns en massiv och näst intill orubblig dörr där, som jag har skitsvårt för att rubba. Den sitter fast! När jag och min släkt satt och åt middag i det rummet där bl.a den dörren finns så rubbades dörren 10 cm. Alla såg på!

Så det är en oförklarlig sak för mig.



-Är du rädd för döden?


Ja och nej, fast mest nej.



-Varför lite ja?


För att... ehh.. det är väl en naturlig sak att vara. Jag vill hinna se min framtid, jag vill inte dö ung. Då har man inte hunnit med det man vill hinna med i livet..



Förövrigt: Tänk inte, kör bara! Men samtidigt få så många personer runt omkring att må bra. Det tror jag är riktig lycka, då mår man bra.

Av ny-generation - 24 december 2008 00:09

-Har du någon form av tro?


Ja, vi ska se... hmm... det är från och till, när jag ber, så ber jag till "Gud". Men vem/vad är Gud? Jag tror inte på slumpen, allt har en anledning, och något styr den anledningen.... jag har inte kommit fram till om det är Gud som styr anledningen.



-Varför är du troende?


Du måste tro på något gott för att ta dig igenom det jobbiga. Om det inte fanns någon Gud så skulle allt bli tragiskt. Då skulle slumpen styra när vi dör osv. Det skulle vara så tråkigt om inte Gud fanns.



-Vem är Jesus för dig?


jag tror inte på allt i Bibeln, jag tror mycket i den kan vara förskönat. Men vissa saker har hänt, varför hade annars Bibeln kommit till. Och på frågan om Jesus.... det är svårt att sätta ord på allt, jag tror helt enkelt att Jesus i Bibeln var en otroligt god människa som stod för det han trodde på. Att Jesus gick på vattnet... nja, men att han dog på korsett för det som han trodde på och stod för, Ja! Det tror jag.


Man ska inte kräva bevis men jag hoppas att få bekraftelse någon dag. Jag tror inte att jag har hammnat i en sådan krissituation som vissa andra hamnat i och just därför har jag kanske inte varit i behov av Gud än.

Men jag är inte främmande för att ta steget till honom.



-Har han funnits?


Jag tror att personen har funnits, de kallade honom Jesus och han gjordegoda gärningar.



-Gjorde han något vettigt?


Ja det tror jag, annars skulle han inte vara omtalad och skriven om. Även om han inteär Guds son så fick han folk att tro, och att tro är viktigt.

Han fick folket som levde fattigt att få hoppet tillbaka, i och med att de fick tro att det finns en Gud.

Och jag tror att just hoppet är hela kärnan med tron. Många borde tro, om du tror på Gud så är du aldrig ensam. Då kan även världens ensamaste person känna sig trygg. Tror man på något så strävar man efter det. Om man tror att man övervinner cancern så gör man det. Ger man upp livsgnistan så kommer man att dö.



-Vill du ha en tro?


Ja, det vill jag. Livet blir så mycket bättre av att ha en tro.



-Är du rädd för döden?


Jag är inte rädd för att dö. Jag tror man hamnar på ett bättre ställe. Det som jag skulle vara ledsen för om jag skulle råka dö imorgon, är tanken på alla de människor som är kvar på jorden. Det är de som mårdåligt när jag dör, jag mår ju bra på mitt ställe.


Av ny-generation - 24 december 2008 00:08

Jag säger bara en sak just nu: Jesus loves you man.

Presentation

Omröstning

Finns Gud?
 Ja han finns!
 Absolut inte!
 Jag vet inte...
 Jag tror att det finns en högre makt men vet inte riktigt vad...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards