Alla inlägg under februari 2009

Av ny-generation - 22 februari 2009 22:10

Lucifer har vi kallat satan hur länge som helst, jag blev själv väldigt paff när jag fick reda på svaret här ska du få reda på ett fel:


Lucifer den onde

 Lucifer förekommer i Bibeln som ett annat namn på djävulen.


Fel! Lucifer nämns överhuvudtaget inte i Bibeln, åtminstone inte i någon av de svenska översättningarna. Att Lucifer-som faktiskt betyder ljusbringaren- kommit att bli Mörkrets furste beror på en egendomlig hopkoppling av två olika bibelställen.

I Jesaja 14:12 säger profeten så här: "Ack,fallit har du från himlen, lysande stjärna, gryningens son, har du krossats mot marken, du som betvingade folken."!

Men det är inte djävulen, utan Babylons konung, som Jesaja lite spydigt beskriver på det sättet. Och när Gamla testamentet så småningom översattes till latin förvandlades "lysande stjärna" till "lucifer"- som betyder ljusbringare. Långt senare- i Lukas 10:18- säger Jesus till sina lärejungar att han sett "Satan slungas ner från himmelen som en blixt."

Genom att kombinera dessa två citat, och dessutom ta hjälp av en klumpig latinsk översättning, har man lyckats få det till att Lucifer är ett av djävulens många namn.



Paradisets äpple

Det står i Biblen att Eva gav Adam ett äpple.


Fel! Där står bara att det var frukt från kunskapens träd. Inte vilken sort och inte hur många. I Koranen tänker man sig att det var en banan. Och Carl von Linné var inne på samma linje när han gav bananen dess latinska namn, Musa paradisiaca. Ortodoxa judar hävdar däremot att Eva frestade Adam med en citron(!) den där gången i tidernas begynnelse.



Adam och Evas söner

Adam och Eva hade två söner- Kain och Abel.


Fel! De hade minst tre. Sedan Kain dödat Abel födde Eva ytterligare en son, Set. Hon var då 130 år gammal. Därefter levde Adam i ytterligare åttahundra år och blev far till ett okänt antal söner och döttrar. I Bibeln nämns dock inte om Eva var mor även till dessa barn.




Simsons hår

Delila klippte av Simsons hår så att han förlorade sin styrka.


Fel! Det var Delilas tjänare som utförde dådet. Och han klippte inte av Simsons yviga kalufs utan skar av "hans sju flätor". Däremot stämmer det att den ofrivilliga friseringen gjorde att den falska Delilia fick makt över den godtrogne kraftkarlen Simson. Allt enligt Domarbokens sextonde kapitel.



 Påsken

Påsken har skapats till minne av Jesu död och uppståndelse.


Fel! Påsken är den största händelsen under det kristna kyrkoåret, men eftersom Jesus själv firade påsk strax innan han greps, dömdes och avrättades så måste högtiden vara av äldre datum. Inom judendomen firas påsken till minne av uttåget ur Egypten, som nämns i Gamla testamentet. Och det var den påsken, den judiska, som Jesus enligt Bibeln firade tillsammans med sina lärjungar.




Tre vise män

Enligt Bibeln följde tre vise män Betlehemsstjärna och hittade på så sätt det nyfödda jesusbarnet i krubban.


Fel! De givmilda herrarna omnämns bara på ett ställe i Bibeln. Och där står inte ett ord om hur många de var, utan bara att "då kommo vise män från österns länder". (I vår nyaste bibelöversättning står det inte ens att de var visa utan bara att det var "några österländska stjärntydare".)

Orsaken till att kyrkomålarna i alla tider envisats med att avbilda tre skäggiga gubbar beror nog på att besökarna skänkte tre olika sorts gåvor: guld, rökelse och myrra. De vise männen, hur många de nu var, kanske inte var så visa när allt kom omkring. Enligt Matteusevangeliets andra kapitel såg de stjärnan i öster, varpå de marscherade västerut(!) till Jerusalem. Därifrån fortsatte de till Betlehem- som ligger nästan rakt söderut! Men de hittade tydligen rätt i alla fall och kunde överlämna sina presenter även om varken stallet eller krubban nämns med ett ord i det sammanhanget. Bläddrar vi vidare i Bibeln, till Lukas 2:16, ser vi också att det inte var de vise männen som besökte Jesus där han låg i krubban, utan en grupp herdar som utan stjärna, men med hjälp av änglar, hittade till Betlehem.





Noas ark

Historien om Noa och syndafloden kommer från Bibeln. Och där berättas att två djur av varje art fick komma ombord på arken.


Fel! Vi tar alla för givet att det bara var två av varje art som fick följa med. Men enligt Bibeln fick de djur som räknades som "rena"- alltså får, getter och nötkreatur- skicka med hela fjorton representanter vardera på resan. Detsamma gällde fåglarna. I Första Mosebok 7:2-3 står det så här:

"Av alla rena fyrfotadjur skall du ta med dig sju par av varje art, hanar och honor, och av alla djur som inte är rena skall du ta ett par, hane och hona- också av himlens fåglar sju par av varje art, hanar och honor- så att de kan överleva på jorden."
Av ny-generation - 21 februari 2009 21:30

Av ny-generation - 21 februari 2009 20:34

Hur mycket tror du att du vet om kristendomen?

Det finns många berättelser i Bibeln som flera av oss har hört, när vi var små, men även nu.

Men har du kollat upp hur det egentligen står i Bibeln?

Jag har listat några frågor här under som ni jätte gärna får svara på.


Vem är/var Lucifer?


Vilken förbjuden frukt åt Adam och Eva i paradiset?


Hur många barn fick Adam och Eva?


Vem skar av vad på Simson?


Varför firas/firades påsken?


Hur många vise män från östern kom för att lämna gåvor till Jesus?


Hur många djur av varje sort tog Noa med sig in i Arken?





Tro mig, frågorna är svårare än du tror!


Mvh David, Ny-generation, Bollnäs.

Av ny-generation - 17 februari 2009 17:56

Nu på lördag så smäller det igen! Praise Explosion för andra gången detta år :)

Praise Explosion är ett möte för människor i alla åldrar och du är välkommen precis som du är! Extra roligt skulle det vara om just du som läser detta kommer denna kväll :)

Denna gång så är det Betelkyrkan i Runemo som gäller. För att komma till Runemo så åker du mot Alfta. Efter ca 10-15 så kommer det ett skylt med namnet Runemo på och sen är det bara att följa vägen till  "centrum" så ser du den vackra rosa kyrkan!

Kl 19.00 så drar det igång och vi hoppas och tror att det ska bli en härlig kväll.

Arrangörer: TGUng.

Hjärtligt välkomna!

Johanna

Av ny-generation - 9 februari 2009 00:30

Tjena, ursäkta för att det blir så sjukt långa perioder mellan blogginläggen, men brist på tid, internet och idéer gör det hela lite segt i  emellanåt. Å andra sidan så får jag mycket tid på att fundera kring livet, och tro mig, den senaste tiden har jag och mina hjärnhalvor konfronterats väldigt mycket med varandra. Jag har haft ett slagfält i min hjärna, och nu ligger jag i kojen på mitt skepp och slickar mina sår med ett glatt humör.

Nu i efterhand så känner jag att det kan vara sjukt givande att få slåss med sig själv, nu funderar säkert ni vad jag mumlar om...

Det ligger till såhär: jag har funderat på vad som är min plan i livet.

Jag har haft ett enormt behov av att få SVAR, (Jag ville att Gud skulle komma fram till mig personligen och säga rak ut vad han har planerat för mig)

Men vi vet alla att Gud inte alltid är som man förväntar sig att han ska vara, och det märkte jag. För jag blev inte mycket klokare med tiden. Det har känts som att The Riddler  skapades i mitt huvud, för mer frågvis på min framtid var det längesen jag var.

Jag har en enorm passion att uttrycka mig, jag älskar att spela teater,sjunga,beat-boxa, graffa, duscha, plinka på en mungiga, måla o.d
Länge har jag varit fast inställd på att bli skådespelare, men den senaste tiden då jag studerat bibeln mer och mer, och lärt känna mig själv och Jesus bättre så har också frågorna kommit upp:
- Är det här meningen?
- Är detta Guds plan för mig, tänk om Gud har en helt annan plan för mig.
-Jag vill följa Gud, går jag min egen väg nu?

Jag har blivit galen på just dessa frågor.
 
Det står ju skrivet: Sök först mitt rike, så skall jag ge dig allt annat.
Ja! Jag vill söka ditt rike och jag gör det, men snälla Gud hjälp mig för jag vill veta vilken väg jag ska gå när jag söker ditt rike.

Ser ni hur förvirrad jag är?!

Jag visste att jag behövde vägledning och ringde till en superhjälte (En medelålders tonårsmamma med väldigt mycket längre erfarenhet inom tron) Jag berättade precis som det var, och vädjade om hjälp så att mina lober skulle sluta fred.

Hon sa såhär: I NT står det skrivet: Gud verkar i oss i både vilja och gärning.

Med den lilla meningen fick hon det som verkade så oerhört svårt att bli så oerhört enkelt... Vårt samtal blev givetvis längre än den meningen. Men jag blev så lättad, visst är det väl så, Gud verkar i oss, han är en del av det som jag kallar passion, han har gett mig en talang och en ambition för teater av en anledning! Det är egentligen inte så svårt att veta vad Gud har planerat för oss, vi måste bara lära oss att lyssna på rätt sätt, till hjärtat.



Mvh David

Presentation

Omröstning

Finns Gud?
 Ja han finns!
 Absolut inte!
 Jag vet inte...
 Jag tror att det finns en högre makt men vet inte riktigt vad...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards