Alla inlägg under april 2009

Av ny-generation - 18 april 2009 18:19

Hej, nu tar det väldigt lång tid mellan blogginläggen, men jag hoppas att ni fortsätter besöka bloggen trots den fina väntetiden.


Jag funderade häromdan på meningen med varje inivids liv och på min enorma passion för lego. Dessa två tankar möttes och skapade en häftig samhörighet. Jag såg en bild framför mig hur varje individ är en unik legoprodukt. Tänk dig själv: Du köper ett coolt paket med starwars lego, allt är isär plockat och i kartongen finns en manual för hur du ska gå tillväga för att bygga upp legot tills det blir färdigt. Men vissa envisa människor väljer och försöker att envisas med att skita i manualen, resultatet misslyckas ganska rejält, och det hela slutar med att bara en liten del av bygget blir komplett.


Andra människor lägger ner en del bearbetning på manualen, men hasstar sig framm och missar en, till utseéndet, obetydligt bit och gör klart bygget, men när man sedan vill testa funktionerna på t.ex starwars Falcon x-wing så funkar dem inte. Osså är det bara att riva halva skapelsen och sätta dit den lilla legobiten, bygga upp resten igen, och sen så! Men det blev ju en omväg.... men som löste sig! 


Andra människor väljer att lägga ner stor precission på manualen och då blir resultatet för 9/10 lyckat! Den 1/10-delen som misslyckades trots att den gjorde allt i sin makt för att bygget skulle bli perfekt, den har kanske inte gjort något fel, det kan vara så att en bit har försvunnit av någon anledning, som tur är kan man ringa till fabrikören och säga att just den biten fattas så skickas en ny bit omgående.


Sen finns det ju olika modeller på allt lego, vissa är tekniklego, andra är Indiana Jones lego mm. Det finns vissa typer av lego som man kan kombinera med andra legobyggen så att dem tillsammans skapar as coola Ninjaslott eller en racerbana. Man kan när man är klar med bygget ofta blädra vidare i manualen och göra en ny variant på bygget, man kan bygga på sitt mästerverk och skapa snygga detaljer.


Sen finns det de människor som helt enkelt inte är intresserade av Lego för att det finns annat som lockar...




Och nu ska jag omsätta det här med min andra tanke som fogades ihop med allt lego: Guds plan för varje människa.

Mycket kan ni säkert få ihop själv av det som jag ska omformulera. Det första som jag vill komma fram till är att, DU och JAG och resten av jordens befolkning är alla helt unika, vi är alla egna "legoprodukter" och vi massproduceras inte till skillnad från verklighetens lego. Gud har en plan med ditt liv, och han har gett dig en manual för livet, den skriftliga delen är Bibeln, men Guds manual är med dig hela livet på alla möjliga vis. Han vägleder dig och ger dig små eller stora "tecken" lite då  och då. Men sen är det ofta som vi är förblindade av olika skäl, så vi ser inte vad Gud vill. Det kan vara att vi är mitt uppe i världens alla värdsligheter, eller att vi tror på något annat än Gud, och söker oss bort från honom. Det finns väldigt många vägar bort från Gud, samtidigt så går vägarna tillbaka.


 Om du nu följer Guds "manual" som han har för dig så kommer ditt liv att byggas upp på rätt sätt, och det kan bli så otroligt många häftiga varianter på våra liv. Gud är inte enformig, han är enligt mig, världens bästa designer, och han har stora planer för oss alla.


Jag hoppas att du har hittat din manual, glöm inte att det aldrig är försent! Ps: kolla in den här: http://www.thebricktestament.com/


Mvh David, Ny-generation/Bollnäs


Presentation

Omröstning

Finns Gud?
 Ja han finns!
 Absolut inte!
 Jag vet inte...
 Jag tror att det finns en högre makt men vet inte riktigt vad...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards