Direktlänk till inlägg 8 november 2008

Att tro på någonting man inte ser.

Av ny-generation - 8 november 2008 15:15


- Hur kan du tro på Gud, du har ju inte sett honom?

- Hur kan man tro på någonting man inte sett?



Har du sett vinden? Nej. Hur vet du då att den finns?


Du känner den. Du ser effekterna av vinden genom träd som svajjar, löv som smattrar. Och vinden kan orsaka många stora saker!



Julia, Torsbergsgymnasiet. Ny generation.

 
 
Ingen bild

h.

9 november 2008 01:34

vind är vetenskapligt bevisat. det är inte gud.

 
Ingen bild

b

15 november 2008 15:35

Förut var det vetenskapligt bevisat att jorden var platt och balanserade på 15 sköldpaddor. Vetenskap ändras, Gud ändras aldrig. Samma bibel sen flera tusen år tillbaka.

 
Ingen bild

h.

17 november 2008 22:16

Att jämföra bibelns sanningar vad gäller naturvetenskapliga fenomen är ju helt förkastligt. I vetenskapen finns inga "sanningar". Bara teorier. En teori står tills den blir motbevisad. Evolutionsteorin har inte blivit motbevisad på 190 år, och teorin om Big Bang har också några år på nacken vid det här laget. Detta beror på att alla bevis och fakta vi har idag stödjer dessa teorier. Skulle man upptäcka något som motsäger dessa teorier, ändras de naturligtvis för att motsvara verkligheten. Detta är inte fallet med kristendomen, eller någon religion alls för den delen. Dessutom, vad är helheten i Bibeln? Och vad får dig att tro att just din tolkning av helheten är den rätta? Jag respekterar dem som tror på Bibeln. Ibland har jag önskat att jag kunde sluta ifrågasätta och bara låta tron vara. Tyvärr så fungerar jag inte så. För det första är bibeln inte skriven av gud utan av människor. För det andra så har inte Bibeln trillat ner från himlen i färdigt skick. Böckerna i Bibeln har istället skrivits under under lång process på mer än 1000 år, där minst ett 40-tal olika författare har varit involverade. För det tredje är det inte så att allt, på ett naivt sätt, är sant eller rätt bara för att det står i Bibeln. Mycket i de bibliska texterna är deskriptivt och återger helt enkelt vad som skedde. De är inte normativa, det vill säga berättar vad som borde ha skett. På samma sätt återger Bibeln inte bara sanna uttalanden, utan också människors och demoners lögner. Till exempel ormens löfte i Eden om att “ni ska bli som Gud”. Bibeln är alltså ett omfattande litterärt verk med en lång mänsklig och historisk tillkomsthistoria. Men vad menar man då med att Bibeln är Guds Ord?

 
Ingen bild

David

19 november 2008 17:41

Tack för din komentar! Den är riktigt genomtänk t och sånt gillar jag.

Det är bra det du skriver och precis som du respekterar min tro så respekterar jag ditt synvinkel. För visst är det svårt att tro p bibeln då precis som du säger: Bibeln ramlade inte ner från ett moln färdigskriven av Gud en vacker dag.


Men saken är den att man lever av tro och inte av fakta. Visst kan det vara viktigt att kolla så att saker och ting inte är helt påhittade.


Jag vet inte om du har läst två andra blogginlägg p den här bloggen som heter:Detaljer och att leva av tro.


Där kan det komma lite mer tankar av mig som kanske berör ditt påstående. Jag hoppas att du för lite mer svar, eller svar och svar. kanske insikt är ett bättre ord.

Om du vill diskutera mer sen så gör jag det jätte gärna för det är kul och intressant. Kanske är jag redan helt hjärntvättad, men jag kan säga att det är det bästa jag har gjort i hela mitt liv.


Innan var jag också så att jag inte kunde få ihop sakerna och jag hade miljoner frågor, och jag menar inte att jag inte har alla dessa frågot nu också. Men faktiskt är det så att mer och mer klarnar för mig. Och helt förståelig kommer bibeln aldrig bli. Jag tror det visar sig lite senare.


Allt hänger på Tro... och det är svårt, men om man vill så går det. Men oftast brukar man inte komma till det stadiet förens man hamnar i någon form av knipa.


Mvh David

och du! Skriv på för det här är skitkul!

 
Ingen bild

h.

23 november 2008 21:52

tack david, skönt med lite vett! Vett som i din aspekt, för jag menar, människan föredrar att tro på vad han föredrar att anse för sant - det är väl allmänt känt.

och förövrigt - själv tror jag på köttets lust och själens obotliga ensamhet.

nu - fler inlägg åt kritikerna, tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ny-generation - 23 maj 2010 13:44

Idag är början på resten av mitt liv. Ibland kan det kännas som att man lever i ett dåligt mönster. Ibland så känner man sig deprimerad. Ibland vet man inte riktigt vad man ska ta sig till. Vet du en sak!? Det ligger mycket i orden som står i f...

Av ny-generation - 3 april 2010 16:00

Nu ska det försökas att ta nya tag med Ny-generation Torsbergsgymnasiet!   Ingen har väl missat att det är påsk nu... Men kanske vad den handlar om!?      Han dog för OSS... För mig och för dig!   Take Care ...

Av ny-generation - 30 november 2009 21:36

Praise Explosion i lördags var helt fantastiskt! Det är inte på många ställen som man ser hur generationerna kommer tillsammans men det gör de på Praise Explosion. De som tror att ingenting händer i här i trakterna tror fel för nu händer det mer än v...

Av ny-generation - 26 november 2009 22:42


   Elden brinner och den sprider sig! Nu på lördag den 28 November så tuffar Praise Explosion och Gud vidare mot nya segrar på Pingstkyrkan i Edsbyn. 19.00 drar det igång med dunder och brak. Är du laddad eller mindre laddad, nyfiken eller onyfiken...

Av ny-generation - 25 oktober 2009 17:11

Att vara ung och kristen idag är inte lätt. Du kanske går på en skola där det finns ytterst få kristan, en skola där det kanske inte finns någon mer än du överhuvudtaget, eller så har du turen att gå på en skola och i en klass där det finns många som...

Presentation

Omröstning

Finns Gud?
 Ja han finns!
 Absolut inte!
 Jag vet inte...
 Jag tror att det finns en högre makt men vet inte riktigt vad...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards