Direktlänk till inlägg 13 juli 2008

Lagiskt att vara kristen?

Av ny-generation - 13 juli 2008 23:41

Hej på er, hoppas att ni mår bra och njuter av den härliga Svenska sommaren.



Jag har de senaste dagarna hamnat i ämnet gammla och nya testamentet. När jag var yngre var jag ofta förvirrad och viste inte vad som var skillnaden mellan de, och hur man skulle förhålla sig till skrifterna. Gammla testamentet har väldigt många regler, och när man läser gt så kan man ibland bli lite skärrad över hur hårt och lagiskt det är.


Därför är det enligt mig inte så konstigt att vissa människor säger att det borde vara tråkigt att vara kristen när det är så många regler och så "tråkigt". Och jag kan hålla med i deras sätt att tänka, jag vill inte vara en människa som inte får leva livet utan en massa regler.


Men det var just detta som jag inte begrep förut att det inte är så. Gt handlar mycket om Mose och han hade många regler, som man skulle följa helst till punkt och pricka för att vara benådad och att få komma till himmlen. Om man under gt-tidsperiod tänkte en ond tanke så var man t.ex tvungen att offra ett lamm för att bli samms med Gud igen. Man var helt enkelt tvungen att vara helt felfri.


Men Gud visste att detta inte fungerade och skickade sin son för att han skulle förlåta oss genom nåd. Så istället för att komma till himmlen genom att följa en massa lagar så lever vi nu istället på nåden. Paulus skriver om just detta i nyatestamentet:



(Brevet är skrivet av Paulus en välutbildad jude som tidigare hade förföljt de troende men sedan själv började följa Jesus. Brevet skrev antagligen år 31 e.Kr., medan Paulus satt i husarrest i Rom)



Filipperbrevet 3: 4-10


"Fast om det räckte med att lita till vem man är, och till vad man gör, då skulle jag själv ligga mycket bra till, för om någon kan skryta över sådant så är det jag. Jag blev omskuren när jag var åtta dagar gammal, jag tillhör Israels folk och Benjamins stam. Jag är en äkta jude, född av judiska föräldrar, och jag gjorde allt för att följa Moses lag, som en äkta farisé. Ja, jag gick så långt i min fanatism att jag förföljde alla troende. När det gällde att hålla lagens alla bud, var jag felfri i människors ögon.

Men allt detta, som jag en gång tyckte var så viktigt, anser jag nu vara helt värdelöst, på grund av det som Kristus har gjort för oss. Ja, allt annat är värdelöst, när man jämför det med den oändliga rikedom det är att få känna Jesus Kristus, min Herre. För hans skull har jag kastat bort allt detta värdelösa skräp, så att jag får uppleva värdet av att tillhöra Kristus och leva i gemenskap med honom. Jag försöker inte längre bli skuldfri inför Gud genom att följa hela Mose lag, utan litar på att min tro på Kristus räddar mig, eftersom Gud låter den som tror bli skuldfri inför honom-"



Det Paulus säger är att gt inte lyder längre utan det är nåden från Jesus som är vägen till himmlen. Om man ska leva lagiskt så får man inte göra ett enda fel! Och människan klarar inte av att vara felfri, alla är syndare och gör saker som kanske inte är det bästa man kan göra. Så det är så otroligt skönnt att det är så "lätt" att bli förlåten, för Jesus tog våra synder på korsett för 2000 år sedan, och det gäller fram tills slutet av tiden!


Därför är det inte rätt när andra säger åt er att ni gör fel, för att alla gör fel, och så är det. Men å andra sidan så ska man inte sträva mot att göra sådant som är fel, nej. Man ska leva med kärlek och göra det som är gott. Enklast att göra detta är att leva efter världens bästa regel som alrig är dålig:


Matt 7:12


"Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni göra för dem"





David Larsson, Ny-generation.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ny-generation - 23 maj 2010 13:44

Idag är början på resten av mitt liv. Ibland kan det kännas som att man lever i ett dåligt mönster. Ibland så känner man sig deprimerad. Ibland vet man inte riktigt vad man ska ta sig till. Vet du en sak!? Det ligger mycket i orden som står i f...

Av ny-generation - 3 april 2010 16:00

Nu ska det försökas att ta nya tag med Ny-generation Torsbergsgymnasiet!   Ingen har väl missat att det är påsk nu... Men kanske vad den handlar om!?      Han dog för OSS... För mig och för dig!   Take Care ...

Av ny-generation - 30 november 2009 21:36

Praise Explosion i lördags var helt fantastiskt! Det är inte på många ställen som man ser hur generationerna kommer tillsammans men det gör de på Praise Explosion. De som tror att ingenting händer i här i trakterna tror fel för nu händer det mer än v...

Av ny-generation - 26 november 2009 22:42


   Elden brinner och den sprider sig! Nu på lördag den 28 November så tuffar Praise Explosion och Gud vidare mot nya segrar på Pingstkyrkan i Edsbyn. 19.00 drar det igång med dunder och brak. Är du laddad eller mindre laddad, nyfiken eller onyfiken...

Av ny-generation - 25 oktober 2009 17:11

Att vara ung och kristen idag är inte lätt. Du kanske går på en skola där det finns ytterst få kristan, en skola där det kanske inte finns någon mer än du överhuvudtaget, eller så har du turen att gå på en skola och i en klass där det finns många som...

Presentation

Omröstning

Finns Gud?
 Ja han finns!
 Absolut inte!
 Jag vet inte...
 Jag tror att det finns en högre makt men vet inte riktigt vad...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards