Direktlänk till inlägg 22 juli 2008

Beroende

Av ny-generation - 22 juli 2008 22:33

Det är lätt att skaffa sig ett beroende, nästan alldeles för lätt. Ett beroende kan ofta vara väldigt farligt och leda till andra beroenden. Jag har varit beroende av många saker under mitt liv, men lyckligtvis kommit ifrån de flesta.


Se upp, eller tänk otminstånde efter vad du är beroende av. Jag kan ofta vara väldigt beroende av mina vänner, och det är ju bra! men i vissa situationer kan det vara väldigt dumt att vara det om man har vänner som kanske göra saker som inte är så bra. När jag umgås med vänner som inte delar samma trosuppfattning som mig så är det ofta lättare för mig att komma i kontakt med alkohol på ett sätt som jag inte vill. Låt säga om jag är ute en kväll på fest och är med några polare som dricker och vill bjuda mig på någon öl eller dyligt så skulle jag lätt kunna ta den för att vara trevlig. Det är för mig ett sämmre beroende, istället om jag inte är beroende av att jag måste gå ut med mina polare så kan jag välja att göra något helt annat, bara ägna min tid åt mig själv en kväll, promenera, måla, gå på gymmet, ja vad vet jag, precis vad som helst helt enkelt.


När man börjar ge upp ett beroende, och ställer in sig med tanken:


Nej, jag behöver inte gå ut ikväll, jag behöver inta vara med den människan idag igen, jag struntar i att sitta framför datorn idag, jag skiter i att kolla på alla serier som jag har bundit fast mig vid så att jag aldrig kan umgås med min mamma på kvällarna, jag stänger av mobilen idag och känner mig naken ett tag. När man börjar tänka i dessa banor så ser man från en helt annan synvinkel. Man är inte längre en massproducerad människa som är beroende av massor av materiella som omateriella saker.


Man kan bli beroende av precis allt, godis, märkeskläder, att absolut inte ha några märkeskläder, mat( i önödiga mängder eller tvärt om), tv, porr, pengar, olika kännslor (t.ex. avundsjuka), mobilen, datorn, sina föräldrar, skolan, sovandet, sprit, droger, tobak, kaffe, mjölk ... ja jag kan rabbla upp allt som finns i hela världen. Det finns endast ett beroende som är ett verkligt bra beroende, och det är beroendet av Gud. Och jag lovar det är sant, och när du blivit beroende av Gud då kommer du få känna livet på en helt annan nivå, det är sjukt läskigt, men läskigt på ett fantastiskt bra sätt.



Ett tips är att du tar ett papper och skriver upp allt som du är beroende av, sen så får du fundera själv vad du vill göra åt saken, om det behövs göra någonting åt det? Det behöver ju inte vara så att du måste göra något. Men det finns fler saker än du tror som suger ut energi från oss utan att vi tänker på det. Och det kan du ändra på om du vill. För allt handlar om din egen vilja!




Mvh David, Ny-generation.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ny-generation - 23 maj 2010 13:44

Idag är början på resten av mitt liv. Ibland kan det kännas som att man lever i ett dåligt mönster. Ibland så känner man sig deprimerad. Ibland vet man inte riktigt vad man ska ta sig till. Vet du en sak!? Det ligger mycket i orden som står i f...

Av ny-generation - 3 april 2010 16:00

Nu ska det försökas att ta nya tag med Ny-generation Torsbergsgymnasiet!   Ingen har väl missat att det är påsk nu... Men kanske vad den handlar om!?      Han dog för OSS... För mig och för dig!   Take Care ...

Av ny-generation - 30 november 2009 21:36

Praise Explosion i lördags var helt fantastiskt! Det är inte på många ställen som man ser hur generationerna kommer tillsammans men det gör de på Praise Explosion. De som tror att ingenting händer i här i trakterna tror fel för nu händer det mer än v...

Av ny-generation - 26 november 2009 22:42


   Elden brinner och den sprider sig! Nu på lördag den 28 November så tuffar Praise Explosion och Gud vidare mot nya segrar på Pingstkyrkan i Edsbyn. 19.00 drar det igång med dunder och brak. Är du laddad eller mindre laddad, nyfiken eller onyfiken...

Av ny-generation - 25 oktober 2009 17:11

Att vara ung och kristen idag är inte lätt. Du kanske går på en skola där det finns ytterst få kristan, en skola där det kanske inte finns någon mer än du överhuvudtaget, eller så har du turen att gå på en skola och i en klass där det finns många som...

Presentation

Omröstning

Finns Gud?
 Ja han finns!
 Absolut inte!
 Jag vet inte...
 Jag tror att det finns en högre makt men vet inte riktigt vad...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards