Direktlänk till inlägg 25 juli 2008

Det förbjudna ämnet

Av ny-generation - 25 juli 2008 11:41

Morsning läsare, hoppas att ni uppskattar att vi har rullat på snabbare med nya inlägg nu, och jag hoppas verkligen att det kommer att fortsätta på det här sättet. John som skrev det tidigare inlägget kommer förhoppningsvis ta över mitt arbete lite, då jag ska ut på andra äventyr 11 månader frammåt. Jag kommer givetvis försöka att skriva några inlägg jag också, men det kommer att bli svårare.


Jag kom precis ut ur duschen och jag är en liten funderare och funderade på vad jag skulle kunna skriva om. Efter ett tag slog tanken mig att jag ska skriva lite om mina åsikter när det gäller det "förbjudna" ämnet homosexuallitet. Nu tänker säkert några av er:


Ska en kristen börja kritisera homosexualliteten igen, vad rasistiska dom är!



Just därför tror jag att det är så otroligt viktigt att få tala om det här ämnet, så att du som läser det här förstår vad jag tänker om just homosexuallitet. Det finns väldigt delade meningar när det gäller det här ämnet och tänk på att det är JAG som skriver vad jag tycker och tänker.


Man behöver bara gå ca 20 år tillbaka i Sverige då homosexualliteten fortfarande var väldigt oaccepterad, eller så kan man titta på andra länder där fortfarande dödsstraff gäller om man visar sig vara homosexuell....! Och det är sjukt! Jag är emot dödsstraff överhuvud taget, och särskillt när det gäller dödsstraff för att man gillar samma kön.


Jag har några vänner och bekanta som är homosexuella och då känner jag mest manliga homosexuella. Jag accepterar dem, och älskar dem precis lika mycket som mina andra vänner, ofta visar det sig att det kan vara näst intill trevligare att umgås med en homosexuell man än en "vanlig" machokille. Men å andra sidan så tror jag inte att det är meningen att man ska vara homosexuell. Jag tror att man skapades man och kvinna, snopp och puppa för att man ska vara två olika kön och man ska kunna ha möjligheten att föröka sig. Om man ska vara extrem så kan man ta ett exempel på att det finns två öar, på den ena finns det bara män och på den andra finns det kvinnor och män, vilken ö skulle kunna öka i antalet människor?


Men det här är ett snabbt och bara biologiskt exempel.


I Bibeln står det flera gånger om homosexuallitet och det framgår tydligt att det är en synd* (Synd=Allt som inte kommer från Gud, allt som kommer från det onda) Men då har vi två motfrågor, vem avgör vad som kommer från det onda? Vem avgör vilken synd som är värst?



Då ska jag börja med Gamla Testamentet, det är det lagiska, det var Moses som skrev budorden som han hade fått av Gud, men många regler misstolkades och Moses försöka att utrota all synd genom att döda den. Det var så dödsstraff började osv. Men det funkade inte, för man kan inte utrota synden, därför att vi människor alltid är syndare. Vi fick ju istället leva på nåden tack vare att Jesus dog för oss på korset, och därmed dog också vi tillsammans med han och våra synder, för att sedan återuppstå tillsammans med honom och bli skuldfria inför honom.


Jesus var helt emot våld och vid ett tillfälle då han var ute och gick, så kom det fram några Judar till honom för att berätta att en kvinna varit otrogen och att de måste stena henne för att lagen säger så, och hon hade begått synd.


Men Jesus kontrade istället med:


-Den som är utan synd kan kansta den första stenen.


För Jesus visste att ingen av dessa Judar var fläckfri, och det är varken du eller jag heller. Det finns ingen människa som inte begår synd, och Gud gör ingen skillnad på om jag snott en chokladbit i affären eller att Hitler orsakade plågsamma dödar för miljontals människor. Huvudsaken är att vi ber om förlåtelse med vårat hjärta, för då blir vi rena med detsamma.



Nu har jag kommit lite ur spår med ämnet jag talade om, men jag måste förklara synden för dig. Men det finns fler saker att tänka på:


Hur kan homosexuallitet vara fel när det handlar om kärlek, för det är väl kärlek Gud talar om hela tiden!?


Ja det är sant, men kolla alla faktorer varför man är homosexuell. Flera av de jag känner som är homosexuella idag, har blivit utnyttjade under deras barndom eller varit med om konstiga sexuella upplevelser. Men visst finns det de som verkligen bara attraheras att samma kön. Jag tror inte att de som bor i ett land där homosexualliteten är förbjuden riskerar att bli dödsdömda för spännings skull.

 Jag kommer att ta ett exempel om just kärleken som vissa kan tycka att det är hemskt eller stötande. Homosexuella säger att det bara är kärlek och hur kan det vara synd, och alla går med på noterna och stöttar den åsikten totalt. Men en människa som atraheras av barn då? Den säger också att den har en kärlek till barn... Men det är helt sjukt och det tycker också de flesta att det är. Så... ja ni får tolka detta helt själv. en liten funderare, vad är rätt och vart går gränsen?

Jag vet att man gör val i livet och att många lyckas bli fel. Jag har gjort massvis av val som varit fel, och därför dömmer jag ingen heller och säger: Det du gör är fel!


Å andra sidan så kan jag stötta mina vänner om de kommer på villovägar eller hamnar i trubbel, precis så som det gör mot mig när jag klantar till det ibland eller är förblindad av något som helt enkelt inte är bra.



Att jag just tar upp ämnet homosexuallitet kanske någon av er som läser detta, tänker:


Det är just typsikt, för många kristna tar ju upp detta ämne hela tiden och kritiserar alla bögar, och är så rasistiska och sägar att alla som är homosexuella borde skjutas eller brinna i helvetet!


Och det är sant att det finns religösa människor som säger på det här viset, och enligt mig är det motsägelsefullt och visar bara vibbar på outbildning och fårskallighet. De har fått budskapet om kärlek och nåd om bakfoten, och ser inte heller till sig själva  vilka synder de begår varje dag.


Samtidigt finns det även pastorer som predikar om att homosexualliteten är helt rätt! Och det tycker jag också är motsägelsefullt då det finns med i Bibeln i flera inslag att det inte är rätt, men man får ju tro som man vill och tolka som man vill. Jag vill i.a.f berätta om min synvinkel på det hela nu när t.ex. pride drar igång igen, och att det ska vara så otroligt rätt med homosexualliteten, för att visa, vad jag tänker,så att ni där ute som läser inte blir osäkra på vad vissa av oss i kyrkan står för och tror på, sen får ni tycka precis vad ni vill om det och det respekterar jag er för.



jag dömmer inte mina homosexuella vänner för att de just är homosexuella, men jag har mina värderingar och tror inte att det är meningen att man ska vara homosexuell, jag älskar deras hjärtan men behöver inte älska deras handlingar.




Vi lever av Nåd, inte av lagar.




Mvh David, Ny-generation, Bollnäs.

 
 
Ingen bild

Julia, ditt fan!

1 augusti 2008 13:41

GRYMT BRA DAVID! Håller med til 100%! Du är så smart, ger bra exempel osv!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ny-generation - 23 maj 2010 13:44

Idag är början på resten av mitt liv. Ibland kan det kännas som att man lever i ett dåligt mönster. Ibland så känner man sig deprimerad. Ibland vet man inte riktigt vad man ska ta sig till. Vet du en sak!? Det ligger mycket i orden som står i f...

Av ny-generation - 3 april 2010 16:00

Nu ska det försökas att ta nya tag med Ny-generation Torsbergsgymnasiet!   Ingen har väl missat att det är påsk nu... Men kanske vad den handlar om!?      Han dog för OSS... För mig och för dig!   Take Care ...

Av ny-generation - 30 november 2009 21:36

Praise Explosion i lördags var helt fantastiskt! Det är inte på många ställen som man ser hur generationerna kommer tillsammans men det gör de på Praise Explosion. De som tror att ingenting händer i här i trakterna tror fel för nu händer det mer än v...

Av ny-generation - 26 november 2009 22:42


   Elden brinner och den sprider sig! Nu på lördag den 28 November så tuffar Praise Explosion och Gud vidare mot nya segrar på Pingstkyrkan i Edsbyn. 19.00 drar det igång med dunder och brak. Är du laddad eller mindre laddad, nyfiken eller onyfiken...

Av ny-generation - 25 oktober 2009 17:11

Att vara ung och kristen idag är inte lätt. Du kanske går på en skola där det finns ytterst få kristan, en skola där det kanske inte finns någon mer än du överhuvudtaget, eller så har du turen att gå på en skola och i en klass där det finns många som...

Presentation

Omröstning

Finns Gud?
 Ja han finns!
 Absolut inte!
 Jag vet inte...
 Jag tror att det finns en högre makt men vet inte riktigt vad...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards