Direktlänk till inlägg 31 augusti 2008

Lita på gud!

Av ny-generation - 31 augusti 2008 09:20

Det är långt mellan gångerna, men idag tänkte jag skriva av några radet i bloggen! Jag tänkte sammanfatta lite gran av någonting jag har läst i min super-braiga bok - minutbibeln!

Ni som kan era bibelberättelser som har berättats i söndagsskolan har läst om när jesus och lärjungarna åker båt över jenesarets sjö (markus 4:35-41).


Iallafall - jesus säger till lärjungarna där de står på stranden: Låt oss fara över till andra sidan sjön. Sagt och gjort, de tar en båt och börjar åka över. Plötsligt så börjar det storma, en storm som lärjungarna aldrig sett make till - och då arbetade de som fiskare innan jesus gjorde dom till lärjungar. Alla kämpar för att inte gå på grund, utom jesus, som lugnt lidder och sover under däcket.


Tillslut kommer en av lärjungarna ner och och väcker jesus och säger: Mästare, bryr du dig inte om att vi går under? Jag kan tänka mig lärjungens irritation. Kan han inte hjälpa till? Han ligger bara där och sover medans vi kämpar för att vi inte ska gå under här!


Men jesus är lugn. Han går upp på däck, hutar mot vinden och säger: Tig! Håll tyst! I och med det så lägger sig vinden och sjön blev spegelblank. Han vänder sig mot lärjungarna, och säger: Varför är ni rädda? Har ni ännu ingen tro?


Hårt. Och vad menade han med det? Visste han vad han pratade om, den där jesus? Det är klart man blir rädd, skiter knäck och kämpar för livet när det stormar på sjön. Fattade han inte hur mycket det blåste? Och varför var han sådär sträng mot lärjungarna efteråt? vad hade det med deras tro att göra?


Men vad var det första jesus sa? - Låt oss fara över till andra sidan.


Om jesus har sagt att man ska över till andra siden - då ska man över till andra sidan.



Vi har fått ett löfte om att vi ska ta oss över, ända fram. Det kommer alldeles säkert att blåsa. Ibland när vi ber stillar han våra stormar, ibland låter han bli. Men oavsett vilket så har han sagt:

- Han är med oss hela vägen

- Han ska se till att vi kommer över, att vi kommer ända fram.


  

Jesus sträcker ut handen, likt aladin gör mot jasmine i filmen.

- Litar du på mig?


Julia, Ny generation, Torsbergsgymnasiet

 
 
Ingen bild

David

31 augusti 2008 10:39

Jätte bra skrivet:), kul att vi skrev ganska samtidigt :P

 
Ingen bild

marre

4 september 2008 16:32

Tack för detta inlägg Julia!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ny-generation - 23 maj 2010 13:44

Idag är början på resten av mitt liv. Ibland kan det kännas som att man lever i ett dåligt mönster. Ibland så känner man sig deprimerad. Ibland vet man inte riktigt vad man ska ta sig till. Vet du en sak!? Det ligger mycket i orden som står i f...

Av ny-generation - 3 april 2010 16:00

Nu ska det försökas att ta nya tag med Ny-generation Torsbergsgymnasiet!   Ingen har väl missat att det är påsk nu... Men kanske vad den handlar om!?      Han dog för OSS... För mig och för dig!   Take Care ...

Av ny-generation - 30 november 2009 21:36

Praise Explosion i lördags var helt fantastiskt! Det är inte på många ställen som man ser hur generationerna kommer tillsammans men det gör de på Praise Explosion. De som tror att ingenting händer i här i trakterna tror fel för nu händer det mer än v...

Av ny-generation - 26 november 2009 22:42


   Elden brinner och den sprider sig! Nu på lördag den 28 November så tuffar Praise Explosion och Gud vidare mot nya segrar på Pingstkyrkan i Edsbyn. 19.00 drar det igång med dunder och brak. Är du laddad eller mindre laddad, nyfiken eller onyfiken...

Av ny-generation - 25 oktober 2009 17:11

Att vara ung och kristen idag är inte lätt. Du kanske går på en skola där det finns ytterst få kristan, en skola där det kanske inte finns någon mer än du överhuvudtaget, eller så har du turen att gå på en skola och i en klass där det finns många som...

Presentation

Omröstning

Finns Gud?
 Ja han finns!
 Absolut inte!
 Jag vet inte...
 Jag tror att det finns en högre makt men vet inte riktigt vad...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards