Direktlänk till inlägg 31 augusti 2008

Att ta tag i sig själv

Av ny-generation - 31 augusti 2008 10:05

Nu är det morgon och jag ska försöka att ta tag i mig så att jag klär på mig och äter frukost, jag tänkte dra upp just det ämmnet idag.


Vissa perioder och tillfällen i ens liv kan vara oerhört jobbiga. Det kan hanlda om stress, att man förlorat någon annhörig, precis avsultat eller påbörjat ett förhållande, man kan lida av en sjukdom eller så kan det vara en sak som skolan. När man befinner sig en sån situation kan det vara väldigt lätt att gräva ner sig själv, och med tiden kommer det att innebära att nya bekymmer kommer över en och man blir till slut helt övertäckt av bekymmer e.d


 När man lever måste man hela tiden vara allert, man måste ibland innse att morgondagen kan bli riktigt usel, oförutsägbara saker innträffar hela tiden, är man inte medveten om detta så kommer man inte heller klara av livet.


Man ska naturligvis inte bekymmra sig för morgon dagen och göra sig orolig över att saker kan hända, men att vara beredd kan lätta till livet betydligt mycket. Men det betyder inte att man är oemotståndlig mot jobbiga saker som inträffar! Nej, alla vi kommer att känna oss som överkörda road kills, lite då och då, vi kommer att ställa oss frågan om vad som är syftet med allt lidande, varför vi (enligt oss själva) hela tiden dras ner när man förengångs skull mår bra.


Jag har lätt att klandra Gud, och fråga varför jag utsätts för det här, eller jag hade lätt för det förut. Tills jag började innse att många av mina personliga bekymmer uppstår till stor del vad jag själv skördar. När jag börjar leta igenom efter roten till ett bekymmer som jag har så är det oftast jag som på något vis har lyckats få det bekymmret av växa fram.


Jag har hört flera fina liknelser om människan. Den jag har fastnat för är att man symboliserar människan som ett träd som ger frukt. Ibland händer det att vissa grenar av trädet blir dåliga, och dessa grenar ger ingen frukt och tar mer energi av trädet än de grenar som ger frukt. Då måste man skära av de grenar som inte bär frukt så att trädet får kraft och kan blomma ut totalt, istället för att de dåliga grenarna tar all energi av trädet så att det till slut ruttnar och dör bort.



Precis så är det för os människor, om vi låter en massa dåliga vanor eller bekymmer fortplannta sig i våra liv så kommer vi att dras ner djupare och djupare om inte vi självmant tar tag i oss på skarpen.


Jag tycker att vi människor har blivit experter på att låta en massa dåliga grenar växa på våra träd och inte göra något åt det, vi är för lata och för fega. Jag tror att det kommer mycket från grupptryck, vi vill se ut som vissa av våra vänner, då de låter sina dåliga grenar växa.


Men var då istället ett ljus bland dina vänner och ansa ditt träd så kommer du att blomstra och skina upp som ett väldigt vackert träd, då kan även dina vänner se hur fin du är, och genom detta börja ansa sig själva.


Det kommer att sluta som en blommande trädgård istället för ett övergrott träsk. Det jag vill uppmana till är att du som läsare börja tänka efter vad du har för problem, bekymmer och dåliga vanor och börjar göra något åt dem.

Sitt inte ner och grubbla på att allt är emot dig, gör något åt det, ta hjälp av vänner, gå ut idag och börja rätta till, kanske inte allt på samma gång, men steg för steg, så kommer du att kliva in på en väg som leder till kärlek och lycka.



Förvanlda dig själv med hjälp av dig själv och den som alltid finns för dig.




Mvh David, Ny-generation/Bollnäs

 
 
Ingen bild

marre

1 september 2008 18:05

Sant som var sagt om att jag skulle få en massa läsning. Jag har idag läst första inlägget, eller det som är längst upp. Men jag är jätte tacksam att jag gick in och läste. Fantastisk bra skrivet. Jag vill också gärna skicka med en liten "bekännelsebön" som jag läste i en bok: "Jag har en framtid, och det finns ett hopp för mig. Gud är på min sida. Oavsett hur många besvikelser jag har mött i mitt liv, är det här en ny dag. Godhet och nåd följer mig idag." Tänk vad skönt att börja varje dag med att tala ut denna sanning! Vi ska komma ihåg att hur vi talar påverkar oss, alltså det är viktigt HUR vi talar! Var välsignade :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ny-generation - 23 maj 2010 13:44

Idag är början på resten av mitt liv. Ibland kan det kännas som att man lever i ett dåligt mönster. Ibland så känner man sig deprimerad. Ibland vet man inte riktigt vad man ska ta sig till. Vet du en sak!? Det ligger mycket i orden som står i f...

Av ny-generation - 3 april 2010 16:00

Nu ska det försökas att ta nya tag med Ny-generation Torsbergsgymnasiet!   Ingen har väl missat att det är påsk nu... Men kanske vad den handlar om!?      Han dog för OSS... För mig och för dig!   Take Care ...

Av ny-generation - 30 november 2009 21:36

Praise Explosion i lördags var helt fantastiskt! Det är inte på många ställen som man ser hur generationerna kommer tillsammans men det gör de på Praise Explosion. De som tror att ingenting händer i här i trakterna tror fel för nu händer det mer än v...

Av ny-generation - 26 november 2009 22:42


   Elden brinner och den sprider sig! Nu på lördag den 28 November så tuffar Praise Explosion och Gud vidare mot nya segrar på Pingstkyrkan i Edsbyn. 19.00 drar det igång med dunder och brak. Är du laddad eller mindre laddad, nyfiken eller onyfiken...

Av ny-generation - 25 oktober 2009 17:11

Att vara ung och kristen idag är inte lätt. Du kanske går på en skola där det finns ytterst få kristan, en skola där det kanske inte finns någon mer än du överhuvudtaget, eller så har du turen att gå på en skola och i en klass där det finns många som...

Presentation

Omröstning

Finns Gud?
 Ja han finns!
 Absolut inte!
 Jag vet inte...
 Jag tror att det finns en högre makt men vet inte riktigt vad...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards