Senaste inläggen

Av ny-generation - 30 april 2008 16:37

Imorgon, torsdag så tänkte jag grilla hemma hos mig på Granberg, kom och gör mig sällskap, ett mysigt knytkalas klockan 13 ungefär.

 :-)


Mvh David 

Av ny-generation - 27 april 2008 01:35

 Den här texten är skriven av en troende tjej, och är för mig väldigt tänkvärd.




Du går igenom perioder när Gud känns jättelångt borta. Jag med. Alltså Vi.
Det är en naturlig och nödvändig process i vår tro. Men vad du än tror och tänker så Måste du ta in i ditt hjärta att Gud ALLTID är hos dig. Hur du än känner. Och det är just det kännandet som är farligt. Vi människor baserar våra liv så mycket på känslor, vilket bara kommer resultera i en jobbig bergochdalbana. Du måste sätta en trygghet, en stadig grund i Gud och inte basera din relation till honom hur du känner eller hur nära han känns för stunden. Det är också nödvändigt och viktigt för din andliga mognad att Gud ibland känns långt borta. Det prövar din tro, får dig att växa och testar hur mycket du älskar Gud och vad du är villig att göra för hans kärlek. Eller hur? Vänskap prövas ofta vid åtskiljelse.

Han är mer intresserad av att du litar på honom, än att du känner honom nära känslomässigt.

Personligen kan jag säga att jag inte kännt Gud så nära alls det senaste halvåret.. Jag har många kvällar gråtit av frustration och längtan, och det är lätt i denna situation allt man sätter sig själv som ett offer, att det är Mitt fel, att Jag syndat, därför är inte Gud hos mig. Jag har ändå valt att tänka tillbaka på den första kärleken och den där rotade tron som jag ändå vet att jag har i Gud. Jag kan inte tänka mig ett liv utan honom.
Känner du såhär så är det helt normalt. Skönt va? :-) det är något alla går igenom, en trosprövelse. Vill du fortsätta älska Gud i motgång, lita på honom, och tillbe honom även när han verkar långt borta och inte alls medverkande i ditt liv? Det finns alltid något att tacka Gud för! Det Jesus gjorde på korset är nog!

Sök inte upplevelsen, sök Gud!
Fortsätt töm ditt hjärta för honom. Öppna upp dig, skrik, gråt. Han kan hantera allt!
Fortsätt att lita på honom, att han älskar dig, har en plan för dig och att han ser dig.
Gud är alltid detsamma, trots omständigheterna. När du grundar din tro på honom och inte låter känslor bli för involverade, så kommer det leda till en mer mogen och djupare tro. Att erkänna din hopplöshet inför Gud är en troshandling. När Gud har flyttat in i ditt hjärta så bor han där och är ju alltid nära dig eftersom att hjärtat sitter i dig, och Ingen kan få honom ut därifrån.
Jesus trivs alltid i dig, oavsett vad du känner.
V. Raymond Edman sa: ”Tvivla aldrig i mörkret på det Gud sa i ljuset”

Av ny-generation - 22 april 2008 22:57

Hej nu när jag ändå är på gång så har jag passat på att ändra bloggen lite utan att fråga de andra... jag kommer säkert att få lite stryk men jag tycker att den blev lite mysigare så här.


Det är lite av en hyllning till den troende konstnären Shane Grammer som jag faktiskt har fått personlig kontakt med, han är helt otrolig, jag skickar med två länkar då han blir intervjuad av mig och återger sitt liv i två stycken videomedelanden.



Layouten är skapad av Shane.


http://www.youtube.com/watch?v=toxV262KAmA


http://www.youtube.com/watch?v=tKkc3M0FklM&feature=related

Av ny-generation - 22 april 2008 22:15

Hej kära läsare. Jag är dålig med mitt skrivande och skriver inte ofta, men idag tar jag mig tid till det. Som ni vet så håller jag på och spelar teater, vilket tar väldigt mycket tid och ork.


Jag tänkte att Kvällens ämne skulle handla lite om min syn på sex. Eftersom att detta är en blogg med kristendommen som grund så förstår ni säkert att många av oss på ny-generation står för det som står i Bibeln.


I Bibeln tas ämnet sex upp ganska ofta, och sex innan äktenskap är en fråga som är väldigt aktuell för mig. 



Jag tror att det kan vara väldigt bra att vänta med sex innan man gifter sig. Man förlorar sällan något mer än att ha haft sex... som kan vara något fantastiskt men samtidigt ge djupa sår för resten av livet om detanvänds på fel sätt. Jag menar, tänk dig hur många förhållanden man i dagans Sverige hinner ha innan man slutligen fastnar för en speciell. Ofta har man haft sex med alla dessa andra människor innan. Om det skulle visa sig att du hittar den perfekta partnern någon dag och den sedan berättar att du är denns förste så skulle iaf. jag känna mig väldigt speciell.


Jag började själv att tänka i den här banan för kanske 1½ år sen. Det är aldrig försent att tänka om eller åtminstånde spekulera på tanken. Jasg började själv grubbla lite och tyckte att det var en ganska tråkig idé. För jag tänkte att om jag hittar den jag gillar ska vi behöva vänta tills vi gifter oss även om jag är säker på att jag kommer att tillbringa mitt liv med den människan... Men tack vara att jag satte upp den här gränsen så är jag väldigt nöjd med mitt beslut nu i efterhand.


Jag tänker vänta, och jag är jätte glad för det, sen så tycker alla olika, men jag lovar, man förlorar inget på det.


När man har legat med 5 olika människor och har träffat en ny som också visar sig ha haft många ligg så känns det kanske inte lika speciellt som att vara den förste och enda.


Sex är något värdefullt och fantastiskt och det ska behandlas med ytterts stor respekt och kärlek. ett fylleligg kan göra ont väldigt länge och det är svårt att vrida tillbaka tiden då man ångrar sig.




Skriv gärna din åsikt om just detta ämne:)



Mvh David Larsson  

Av ny-generation - 5 april 2008 00:15

Kom och se på Romeo + Juliet!

Ni missar något om ni inte kommer :)



19/4 kl. 18.00
20/4 kl. 16.00
21/4 kl. 19.00
24/4 kl. 19.00
25/4 kl. 19.00
26/4 kl. 19.00
9/5 kl. 19.00
10/5 kl. 19.00
11/5 kl. 16.00

Biljettpris: Vuxen 120:- Ungdom 80:-

Av ny-generation - 29 mars 2008 17:25

Man skulle kunna tro att övriga medlemmar från Ny generation är döda, med tanke på att våran härliga david skriver flitigt medans vi inte skriver alls. Men jag tänkte bryta trenden!


Påsken gick förbi med stormsteg. Mycket godis har slunkit ner och en och annan klunk med påskmust. Ägg och färgglada fjädrar - you name it. Även fast jag fullkomligt älskar allt detta, så kan jag ibland bli irriterad på mig själv att jag inte tänker mer på bakgrunden för påsken.


Gud skickade sin enda son till oss, för att få kontakt med oss för vi höll på att leda oss in i födärvet. För att vi inte skulle behöva lida för allt dumt vi människor gjorde på jorden så sattes alla människors synder på den felfrie - jesus. Han blev korsfäst och dog för våran skull. Även fast "det här hände ju för flera tusen år sedan" så är det här faktiskt andledningen till hela påsken. Det är lätt att glömma bakom alla kycklingar och annan bråte som vi förknippar med påsken idag.


Dagen innan jesus blev korsfäst, står det i bibeln att jesus bad till gud att om det var möjligt, så skulle han fåå slippa detta. Men det gjorde han inte. Han led, för oss. Och han dog, för oss. OCH HAN BLEV LEVANDE IGEN!


Och genom allt det här så kan vi idag ha kontakt med jesus, varje dag, dygnet runt, hela året. Han lämnar aldrig någon i sticket. Min mamma brukar ibland säga något klokt: "Om gud känns långt borta - vem tror du har flyttat på sig?"


Kanske någonting att tänka på?


Julia, Ny generation.


Presentation

Omröstning

Finns Gud?
 Ja han finns!
 Absolut inte!
 Jag vet inte...
 Jag tror att det finns en högre makt men vet inte riktigt vad...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards